بی‌بی (کارت بازی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بی بی (کارت بازی))
چهار نوع مختلف بی‌بی (کوئین)

بی‌بی یا ملکه (به انگلیسی: Queen) یک برگ از ورق‌های بازی است که روی آن عکس یک ملکه وجود دارد. در بسیاری از زبانهای اروپایی، پادشاه و ملکه با یک حرف شروع می‌شوند بنابراین دومی را اغلب خانم یا دام (dame) یا مشابه آن می‌نامند. در کارتهای بازی فرانسوی، جایگاه ملکه از نظر درجه‌بندی بین پادشاه و سرباز یا جک (jack) است. در ساختار درجه‌بندی کارت‌های بازی تاروت، بی‌بی از شوالیه بالاتر است که در نتیجه از سرباز جک هم بالاتر است.

در چندین بازی با ورق، از جمله ترکس (Trex) خاورمیانه و باربوی (Barbu) فرانسوی، ملکه یک کارت مهم برای جلوگیری از گرفتن است، و هر ملکه مجازات بازیکن را حذف می‌کند. به همین ترتیب، در بازی قلب‌ها (Hearts)، باید از نگه داشت ملکه پیاده اجتناب شود و به آن انواع نام‌های ناخوشایند گفته می‌شود.

در الگوی پاریس، هر کارت به عنوان شخصیتی خاص تاریخی یا اسطوره ای به شرح زیر تعریف می‌شود:[۱][۲]

بی بی یا کوئینز در الگوی پاریس (پرتره رسمی)
دل خشت پیک گشنیز
جودیت،



شکل کتاب مقدس
راشل،



شکل کتاب مقدس
پالاس،


سطوره ای از الهه آتنا
آرژین،



واروواژه روژینا(لاتین"ملکه")

منابع فرهنگی[ویرایش]

  • کاترین الوز توماس، ادعا می‌کند که شخصیت ملکه قلبها در کتاب کودکان، " ملکه قلبها " (منتشر شده در ۱۷۸۲)، در "شخصیت واقعی مادر غاز" با الهام از الیزابت استوارت بوده‌است.[۳]
  • بنهام، در مورد بسیاری از اسرار کتاب Playing Cards: History of the Pack خاطرنشان می‌کند که ورق بازی فرانسویان از اواسط قرن هفدهم، عیسو را از کتاب مقدس عبری به عنوان ملکه قلب‌ها در نظر داشته‌است.[۴]
  • ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب (Queen of Hearts).

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "The Four King Truth" at the Urban Legends Reference Pages
  2. Who are the court figures? at the International Playing-Card Society. Retrieved 22 October 2016.
  3. Thomas, Katherine Elwes (1930). The Real Personage of Mother Goose. Lothrop, Lee & Shepard Co. [ISBN unspecified].
  4. "Eclipse :: Mother Goose". School of Communication, Information and Library Studies, Rutgers University. Archived from the original on 8 June 2009. Retrieved 29 July 2009.